Sociale media geven inzicht in zorgkwaliteit

De reacties die patiënten op sociale media geven over hun behandeling zijn bruikbaar om inzicht te krijgen in de kwaliteit van zorg. Deze informatie is daarom een goede aanvulling op het reguliere kwaliteitsonderzoek. Informatie op sociale media is gerelateerd aan traditionele metingen van kwaliteit, zoals patiëntervaringen en complicaties. Dit blijkt uit een literatuurstudie van Lise Verhoef, IQ healthcare en haar collega's van het Radboudumc die op 21 februari verscheen in het Journal of Medical Internet Research.

Hoe leuker hoe beter

De onderzoekers vonden opmerkelijke resultaten bij het opstellen van een overzicht van de recente wetenschappelijke literatuur over de relatie tussen sociale media en zorgkwaliteit. Zo blijkt dat ziekenhuizen die vaker leuk gevonden worden op Facebook, lagere sterftecijfers hebben. Patiënten van die ziekenhuizen zijn ook meer tevreden over de zorg. 

Lees meer 


Reacties op dit nieuwsbericht

Reageer op dit nieuwsbericht

< terug naar het overzicht