
Aanmelden voor onze nieuwsbrief
Patiëntgerichtheid in het ziekenhuis
Patiëntgerichtheid in het ziekenhuis blijft een ondergeschoven kindje. De behandeling van het zieke lichaam kan, veel meer dan nu het geval is, samengaan met aandacht voor de kwetsbare, zieke persoon.
Oud-zorgbestuurder Paul Goderis leidde donderdag 30 april jl. een inspiratiesessie in het Radboudumc, waar hij het grote belang liet zien van het centraal stellen van de patiënt op het vlak van bejegening, informatievoorziening en besluitvorming. Dat deed hij aan de hand van concrete persoonlijke voorbeelden. Behalve psycholoog is Paul Goderis ook patiënt. Hij heeft een zeldzame schildkliertumor waarvan hij niet meer zal genezen.
Er zijn grote verschillen in de wijze waarop zorgverleners
omgaan met patiënten. Van
empathisch en betrokken tot afstandelijk en zakelijk. Ook als
sprake is van blijvend lijden, van een chronische ziektesituatie of
een palliatieve behandeling 'moet' de zieke verder met zijn leven.
Patiëntgerichtheid komt vooral tot uiting in de bejegening van de
patiënt, de informatieverstrekking, het besluitvormingsproces en
het centraal stellen van de patiënt.
Professionele bejegening
In de contacten met de artsen en verpleegkundigen wordt de
patiënt soms overvallen door verdriet, onzekerheid, angst,
boosheid, irritatie of teleurstelling. Het inspelen op
deze gevoelens en emoties en het bespreekbaar maken ervan
leidt tot open, respectvolle communicatie. De patiënt mag van
de dokter en de verpleegkundige
verwachten dat zij niet alleen competent zijn maar ook aardig,
betrouwbaar en
behulpzaam.
De patiënt voelt zich kwetsbaar en afhankelijk van de hulpverlener, die door zijn kennis en kunde in een machtige positie verkeert. Empathisch en betrokken gedrag is daarom niet vanzelfsprekend, terwijl de patiënt extra gevoelig is voor begrip en betrokkenheid. Het is belangrijk dat de hulpverlener nagaat of de wijze waarop hij de patiënt benadert 'goede' bejegening' oplevert.
Informatie
Het geven van eerlijke, transparante informatie aan de patiënt
vormt een belangrijke taak
voor artsen en verpleegkundigen. Patiënten vinden het in het
algemeen lastig om vragen te stellen en zijn hierdoor soms
onvoldoende geïnformeerd. Ondersteuning hierbij is
belangrijk. Dat kan o.a. door een meer actieve instelling van de
arts. Als er sprake is van slecht nieuws, waarbij de patiënt
sterke emoties ervaart, is hij erbij gebaat als de arts deze
spiegelt. De alerte hulpverlener speelt hierop in en houdt
verbinding met de patiënt.
Gezamenlijke besluitvorming
Door goed te luisteren naar het verhaal van de patiënt en daarop door te vragen is het mogelijk zijn verwachtingen te peilen. De wijze waarop de patiënt betrokken wordt bij zijn behandeling is mede afhankelijk van zijn individuele behoeften en wensen. Op basis van de behandelmogelijkheden en de risico's is overleg tussen arts en patiënt nodig om tot een besluit te komen, waarbij de kwaliteit van het verdere leven vooropstaat.
De patiënt centraal
De cultuur en de wijze waarop een ziekenhuis de activiteiten organiseert en de systemen en processen inricht, bepalen in belangrijke mate of de patiënt en zijn zorg centraal staan. Cultuur en organisatie vormen in vele gevallen eerder belemmeringen voor een patiëntgerichte zorg in plaats van dat zij de zorg voor de patiënt faciliteren.
Om goed in te spelen op de toekomst is herformulering van concepten als 'ziekenhuis' en 'medisch specialist' noodzakelijk. Zaken als e-health, multidisciplinair overleg, andere organisatievormen, etc. zullen verder ontwikkeld moeten worden. Of een onderzoek of een behandeling zinvol is, dient vooral af te hangen van de bijdrage aan de gezondheid en het welzijn van de patiënt en de keuze die hij hierin maakt. Dit kan slechts gerealiseerd worden in goed overleg met de patiënt.
Goderis, P.L. (2014). De Kwetsbare Patiënt. Patiëntgerichtheid in het ziekenhuis: ervaringen en beschouwingen. Soest: Boekscout (www.dekwetsbarepatient.nl).
- Blog
- Het paard achter de wagen spannen
- Dé kwaliteit bestaat niet
- Continuïteit van zorg en spoed gaat niet altijd goed
- Gevangen in het RCTweb van de evidence spin
- A giant leap for mankind
- Empowerment: wat beleidsmakers zeggen, proberen onderzoekers te meten
- Patiëntgerichtheid in het ziekenhuis
- Medicalisering
- Ergotherapie aan huis bij dementie: effectieve en efficiënte persoonsgerichte zorg
- Amerikaanse belangstelling
- Alles is complex
- Palliative care 2020:towards integration of palliative care in an age-friendly EU, 15 October 2014 Brussels
- Zonder patiënt is het zorgteam niet compleet en kunnen we niet scoren
- Economisch verantwoorde zorginnovatie in de paramedische sector: een utopie?
- Betaalbare topzorg?
- Van 'group-based medicine' naar 'person-based medicine'
- Zet Palliatieve Zorg op de kaart!
- Toepassing van patiënt-gerapporteerde uitkomsten in de zorg
- Identiteit
- Taakherschikking vraagt om vertrouwen
- Patiëntervaringen 2.0
- Patiënt aan het roer of toch het geld?
- Keuzehulpen – u vindt ze op www.kiesbeter.nl
- Patiëntenautonomie
- Prestaties langs de meetlat, maar welke?
- Dit nooit meer!
- De zorg is ziek: diagnose onbeheerste groei!
- Waardigheid,sleutelwoord in effectieve hulpverlening
- Een bezoek aan de spoedeisende hulp
- Waar gaat dat heen met het kostenprobleem?
- Huidig zorgsysteem lokt overconsumptie uit
- De waarde van gelijke zorg
- Goede zorg is meer dan bewezen zorg, maar is EBP daarmee een illusie?
- “Kabinet, leg uit hoe je tot je coronamaatregelen komt”
- John Snow. Over de cholera en een bijzondere Londense arts (1813-1858)
- Het virus en de graphic novel
- Beri-beri: een bijzondere ziekte in veel gedaantes
- Schat der gesondheyt
- Het weerwolfsyndroom of hypertrichose
- Hysterie: over een gestorven ziekte
- Het Zanderinstituut te Rotterdam
- Van staarsteken tot intra-oculaire kunstlens
- Dichter bij de dood via strips
- Over Indische spruw of ‘aphtae tropicae’
- ‘Maatschappelijk bijdragen moet niet langer vrijblijvend zijn’
- Boeken
- Rapporten
- Tools
- Conferenties
- Proefschriften