Nederlandse huisartsen zien veel niet-gepaste zorg

Tweederde van de Nederlandse huisartsen geeft aan dat niet-gepaste zorg regelmatig voorkomt. Belangrijke redenen zijn het behouden van een goede relatie met de patiënt en gebrek aan tijd. Huisartsen geven aan dat het informeren en scholen van patiënten en collega’s kan helpen bij het terugdringen van niet-gepaste zorg. Dit blijkt uit een vragenlijstonderzoek door Tijn Kool en collega’s, gepubliceerd in BMJ open.

De onderzoekers stuurden een vragenlijst naar 500 huisartsen in Nederland, waarvan 37% reageerde. Niet-gepaste zorg komt nog regelmatig voor en is niet zonder gevolgen. De helft van de huisartsen heeft nadelen van niet-gepaste zorg meegemaakt, zoals bijwerkingen of complicaties. De meest voorkomende typen niet-gepaste zorg zijn medicatie, met name antibiotica, en laboratoriumonderzoek, met name vitaminebepalingen.

De belangrijkste aanleidingen om niet-gepaste zorg te verlenen waren het behouden van een goede relatie met de patiënt en een gebrek aan tijd. 44% van de huisartsen vroeg in de afgelopen 2 weken een of meer niet-geïndiceerde röntgenfoto’s van de lumbale wervelkolom aan bij patiënten met aspecifieke lage-rugpijn, en 74% vroeg een of meer niet-geïndiceerde vitamine B12-bepalingen aan.

Huisartsen zijn gemotiveerd om minder niet-gepaste zorg te leveren, en bepaalde zaken helpen hen hierbij, zoals meer tijd hebben voor de patiënt. Ook verwachten ze dat betere uitleg en informatiemateriaal voor de patiënt, bijvoorbeeld op Thuisarts.nl, hierbij ondersteunend werkt. Het scholen van artsen en duidelijke richtlijnen zullen naar verwachting ook bijdragen aan het verminderen van niet-gepaste zorg.

Meer details zijn te vinden in het volledige BMJ Open artikel: Identifying and de-implementing low-value care in primary care: the GP’s perspective—a cross-sectional survey. Rudolf B Kool, Eva W Verkerk, Lieke JA Winnemuller, Tjerk Wiersma, Gert P Westert, Jaco S Burgers, Simone A van Dulmen.