Ellen Keizer promoveert op het begrijpen en beïnvloeden van bezoek aan de huisartsenpost 

Patiënten in Nederland bezoeken steeds vaker een huisartsenpost. Een deel van deze contacten is medisch en kostentechnisch gezien onnodig. Ellen Keizer onderzocht waarom patiënten met niet-spoedeisende klachten contact opnemen met de huisartsenpost, welke factoren invloed hebben op zorggebruik en welke strategieën gepast zorggebruik kunnen bevorderen. 



De belangrijkste motieven van patiënten om contact met een huisartsenpost te zoeken zijn ongerustheid, het gevoel dringend een huisarts nodig te hebben, de behoefte aan medische informatie en problemen met de bereikbaarheid van de huisarts overdag. Patiënten die vinden dat de huisartsenpost bedoeld is voor alle typen problemen, en niet alleen voor spoedeisende hulpvragen, zijn eerder geneigd om contact op te nemen met de huisartsenpost. Gepast zorggedrag is mogelijk te bevorderen door gebruik te maken van internet toepassingen zoals thuisarts.nl. Het invoeren van een eigen bijdrage voor patiënten en een strengere selectie aan de telefoon zijn andere strategieën waarvan de effecten verder onderzocht moet worden.

Promotor was prof. dr. M.J.P. Wensing en copromotoren dr. M. Smits, dr. P.H.J. Giesen.

Het proefschrift getiteld ‘Use of out-of-hours primary care. Understanding and influencing patients’ help-seeking‘ is online beschikbaar.


Reacties op dit nieuwsbericht

Reageer op dit nieuwsbericht

< terug naar het overzicht