De potentie van studentengedreven patiënteneducatie

Vijn en collega’s hebben recent dit scoping review gepubliceerd over de inzet van geneeskundestudenten voor patiënteneducatie als onderdeel van het project “Welearn”. De belangrijkste bevindingen van de review zijn dat studentgedreven patiënteneducatie veel potentie heeft om de kwaliteit van zorg en medisch onderwijs te verbeteren.

Er zijn veel effecten van studentgedreven patiënteneducatie op zowel studenten als patiënten. Er werden aan studentenzijde positieve effecten gevonden op het gebied van vaardigheden en zelfvertrouwen in patiënteneducatie, communiceren met patiënten en de relatie tussen studenten en patiënten. Bij de betrokken patiënten werd een positieve invloed op kennis en gedrag ten opzichte van de ziekte en behandeling gesignaleerd.

De kwaliteit van de gevonden studies vraagt wel om grondiger onderzoek om meer evidentie voor de gevonden effecten te verzamelen. De review is samen met Lia Fluit, Jan Kremer, Thimpe Beune, Marjan Faber en Hub Wollersheim geschreven.

Download het volledige artikel.