
Aanmelden voor onze nieuwsbrief
Continuïteit van zorg en spoed gaat niet altijd goed
Voor een spoedprobleem neemt u contact op met de huisartsenpost, ambulancedienst of spoedeisende hulp. U vertelt uw probleem en beantwoordt vervolgens vragen van een uitvraagprotocol uit de Nederlandse Triage Standaard (NTS). Op basis van de uitkomsten van het NTS protocol geeft de triagist u een urgentieclassificatie (U1-5) en zorginzet (bv. huisarts, ambulance). Deze standaardisering in de spoedzorg is een mooie ontwikkeling die de kwaliteit en veiligheid in de zorg ten goede komt.
Maar… is een zieke mens te standaardiseren? Zeker nu we in een vergrijzende maatschappij leven met toenemend aantallen chronisch zieken, complexe problemen en individuele wensen. Dan krijgt de spoedzorg een andere betekenis, die is niet goed te standaardiseren. De spoedzorg dient dan afgestemd te worden op de individuele zorgvraag en het zorgplan van de patiënt en dit is leidend boven het NTS standaardprotocol. Mijn indruk is dat het protocollair denken steeds meer leidend wordt en ik pleit voor meer 'zorg op maat', vastgelegd in een elektronisch beschikbaar multidisciplinair zorgdossier.
Een voorbeeld
Meneer A, 80 jaar, heeft kanker en verkeert inmiddels in de terminale levensfase. Zijn eigen huisarts begeleidt hem 7x 24 uur met de huisartsenpost als 'back -up'. Meneer A wil graag thuis blijven en sterven en heeft daarover met de huisarts afspraken gemaakt. Maar…. de eigen huisarts is nu toevallig een weekendje weg. En dan gebeurt het: meneer A krijgt hoge koorts, wordt suf en verward. Zijn broer kan het nummer van de huisartsenpost niet vinden en belt in paniek 112. De meldkamer geeft een U1 (levensbedreigend en hoogste urgentie) en een ambulance met zwaailicht rukt uit. De ambulancebemanning ontdekt dan dat meneer stervende is en geen behandeling wenselijk is. De huisartsenpost wordt gewaarschuwd. Deze heeft geen overdracht van de eigen huisarts ontvangen en de dienstdoende visitearts moet veel vragen stellen aan de naasten, alvorens helder is wat er aan de hand is. Uiteindelijk krijgt meneer A medicijnen, zodat hij zich 'comfortabel' voelt, en overlijdt enkele uren later in alle rust.
Leerpunt: Volgens het urgentieprotocol heeft meneer A een hoog urgent levensbedreigend probleem. Echter: gezien de terminale ziekte en de afspraken rond meneer A dient afgeschaald te worden naar lagere urgentie en inzet. Dus niet ambulance met zwaailicht maar visite door de huisarts. Contextuele en continuïteitsfactoren werden niet meegenomen bij triage, terwijl deze obligaat zijn. Door afwezigheid van de huisarts en een ontbrekende overdracht is niet helder wat er aan de hand is en wat te doen. Cruciaal is dus dat er altijd een actueel dossier beschikbaar is.
Dit zou je toch wensen: Een door de patiënt en huisarts opgesteld individueel zorgplan dat is in te zien door patiënt, mantelzorgers en alle hulpverleners (specialist, huisarts, thuiszorg, ambulance en huisartsenpost). De afspraken in het zorgdossier staan centraal en vormen de leidraad. Alle belanghebbenden schrijven in een gemeenschappelijk digitaal dossier (cloud?) hun bevindingen. Moet toch kunnen in dit ICT-tijdperk?
Huisarts en projectleider spoedzorgonderzoek
E-mail: paul.giesen@radboudumc.nl
- Blog
- Het paard achter de wagen spannen
- Dé kwaliteit bestaat niet
- Continuïteit van zorg en spoed gaat niet altijd goed
- Gevangen in het RCTweb van de evidence spin
- A giant leap for mankind
- Empowerment: wat beleidsmakers zeggen, proberen onderzoekers te meten
- Patiëntgerichtheid in het ziekenhuis
- Medicalisering
- Ergotherapie aan huis bij dementie: effectieve en efficiënte persoonsgerichte zorg
- Amerikaanse belangstelling
- Alles is complex
- Palliative care 2020:towards integration of palliative care in an age-friendly EU, 15 October 2014 Brussels
- Zonder patiënt is het zorgteam niet compleet en kunnen we niet scoren
- Economisch verantwoorde zorginnovatie in de paramedische sector: een utopie?
- Betaalbare topzorg?
- Van 'group-based medicine' naar 'person-based medicine'
- Zet Palliatieve Zorg op de kaart!
- Toepassing van patiënt-gerapporteerde uitkomsten in de zorg
- Identiteit
- Taakherschikking vraagt om vertrouwen
- Patiëntervaringen 2.0
- Patiënt aan het roer of toch het geld?
- Keuzehulpen – u vindt ze op www.kiesbeter.nl
- Patiëntenautonomie
- Prestaties langs de meetlat, maar welke?
- Dit nooit meer!
- De zorg is ziek: diagnose onbeheerste groei!
- Waardigheid,sleutelwoord in effectieve hulpverlening
- Een bezoek aan de spoedeisende hulp
- Waar gaat dat heen met het kostenprobleem?
- Huidig zorgsysteem lokt overconsumptie uit
- De waarde van gelijke zorg
- Goede zorg is meer dan bewezen zorg, maar is EBP daarmee een illusie?
- “Kabinet, leg uit hoe je tot je coronamaatregelen komt”
- John Snow. Over de cholera en een bijzondere Londense arts (1813-1858)
- Het virus en de graphic novel
- Beri-beri: een bijzondere ziekte in veel gedaantes
- Schat der gesondheyt
- Het weerwolfsyndroom of hypertrichose
- Hysterie: over een gestorven ziekte
- Het Zanderinstituut te Rotterdam
- Van staarsteken tot intra-oculaire kunstlens
- Dichter bij de dood via strips
- Over Indische spruw of ‘aphtae tropicae’
- Boeken
- Rapporten
- Tools
- Conferenties
- Proefschriften